82. Ugglor i den svenska mossen, del 2

”equal in dignity and rights”

”equal in dignity and rights”...

Om nu någon trodde att det här med människans ”lika värda” hade sitt ursprung i det kristna kärleksbudskapet, så hade ni fel.

Det finns ingenting skrivet i Bibeln. Däremot står det något om att gud skapade människan men samtidigt också att han var ytterst selektiv i sin uppskattning.

I Galaterbrevet (3:27-28), som många troende åberopar för att få stöd för tanken om människors ”lika värde”, sägs bara att: ”är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus.”

Vilket ju föga överraskande är lika uteslutande som vilken nationalistisk proklamation som helst. Ett tydligare exempel på en uppdelning i ”vi och de”, är väl svår att finna.

Så, det är alltså inte i Bibeln vi finner ursprunget till detta ”lika värde”.

Frågan är då om det uppstod med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna 1948?

Svaret är dock inte helt entydigt… anledningen är att översättningen som Sverige antog inte verkar vara helt adekvat.

På engelska formuleras den inledande artikeln: ”All human beings are born free and equal in dignity and rights.”

På svenska har det blivit: ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.”

Här ser vi att engelskans ”equal in dignity and rights” översatts med ”lika i värde och rättigheter” vilket faktiskt ger en annan innebörd!

blev i svensk tappning till "lika i värde och rättigheter".

...blev i svensk tappning till "lika i värde och rättigheter".

Vad som avsågs i deklarationen var att vi var ”lika i värdighet” – eller att vi skulle visas samma respekt och behandlas lika inför lagen.

Sedan1974 har denna ”felläsning” ingått i den svenska regeringsformen 1: 2 §: ”Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.”

Denna bild är givetvis också Socialdemokratins som själva säger sig ha ”sina djupaste rötter i övertygelsen om alla människors lika värde och varje människas okränkbarhet.”

Vårt ”lika värde” som är Sveriges officiella signum och som ingår som en naturlig del i varje svensks identitet är alltså i grunden baserat på en felöversättning som inte ens överensstämmer med övriga världens syn på mänskliga rättigheter – en provinsiell pinsamhet som det nog är bäst att vi alla fortsätter att hålla tyst om.

Men vem skulle för övrigt bry sig om en sådana liten och obetydlig petitess???

2 kommentarer

Filed under Demokrati, Etymologi, Logos – Ord – Språk, Politik

2 responses to “82. Ugglor i den svenska mossen, del 2

  1. Christer

    Det finns ett par ställen i Bibeln, där människan förklaras vara en gudavarelse (Joh 10:34, Ps 82:6). Googlar du på dessa bibelstycken hittar du fromma bortförklaringar. Vi är syndare, som skall lyda Gud och Hans befullmäktigade ställföreträdare. Idéerna sträcker sig dock långt tillbaka i de förbibliska myterna. De har dock aldrig varit populära.

    Samhällets uppgift är ju att dyrka och tjäna gudarna. Det blev därför tidigt bestämt, att det bara är farao och hans jämlikar, som är gudar. Myterna blir dock mer logiska, om vi alla får vara gudar och alltså jämlikar.

    Försök att stärka de vanliga människornas ställning, genom att skapa nya myter och kalla dem ideologier, har inte hjälpt. Se på Nordkorea! Inte heller där finns det mer än en gud. Precis som i det forna Egypten.

    Problemet är ju det teologiska. Kan vi tro på det? En gud är odödlig. Guden antas vandra på en Väg utan slut. Mot Evigheten. Vägen är en skola (= världen) där guden växer från läsår (= liv) till läsår.

    Nu anser ungen som går i sjuan, att ungen i tvåan är mindervärdig. Han kan ju mindre i alla avseenden. Därför får man slå honom. Vi inser att sjuans resonemang är helfel. Myterna påstår, att det finns en sträng rektor, en ökänd vaktmästare och en källare i skolan, där sådana sjuor agas. Allt är dock allegoriskt!

    Även om det skall tolkas allegoriskt, blir det religion. Vi får ihop en lära om jämlikhet med dessa myters hjälp. Kan vi få ihop det på något annat sätt? Eller skall vi vara tvungna och tro på vaktmästaren och hans källare? Fast med tanke på vilka som borde hamna där, är det kul att tro på honom. Tyvärr är orden kul och sanning inte synonyma, men det kan vi väl glömma!

    • Jag tror vissa av oss alltid hellre kommer att vilja lyssna till berättelserna om ”vaktmästaren och hans källare”. Den historien är enkel att ta till sig – och enkel att återberätta – vilket är A och O i all framgångsrik storytelling.

      Till skillnad från det perspektiv som jag här på dessa sidor försöker skildra; Nej, det finns inga absoluta sanningar (check) – sanningsbegreppet är funktionellt (check); allt är föränderligt och dessutom relativt (check) (fast ändå inte alltid och fullt och fast, vilket har lite att göra med hur vi tolkar saken (check)).

      Vår verklighetsuppfattning styrs av våra språkval, logos (språket) är vår ontologiska grund (check) – men bara vår (check)! Chimpansens och tigerns natur styrs inte av vår verklighetsuppfattning. Och med ”vår” menas ”dem av oss som har makt och befogenhet att styra och ställa med hur vi ska uppfatta verkligheten” – Enough! Or more than Enough! (Citat från ”The Proverbs of Hell” ur William Blake´s The Marriage of Heaven & Hell).

      Lets check out!!!

      Försök att förpacka och förmedla detta trevande och undersökande perspektiv till någon utomstående. Inga paketlösningar, inga hårda julklappar, ingen jultomte – bara oss själva, i en värld som vi försöker greppa och förstå – men som ständigt är undflyende.

      Denna existenstolkning kommer aldrig att få några efterföljare och det kommer aldrig att byggas några altare åt de berättelser som inte kan paketeras på ett vettigt sätt.

      Man kan inte ens göra en akademisk karriär på grundval av ett sådant perspektiv ;-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s